Artykuł

Utworzono: 2022-03-21
Ostatnia aktualizacja: 2024-06-06
Liczba odwiedzin posta: 280

Artykuł to jedno z narzędzi pozwalających na tworzenie oraz zarządzanie treściami o znacznych rozmiarach oraz tych, ktzore zawierają załączniki. Artykułem może być wpis na bloga, ogłoszenie lub informacja o przetargu bądź wydarzeniu.

Artykuł można dodać na dwa sposoby:

  1. z poziomu panelu administracyjnego w zakładce "Artykuły"
  2. z poziomu strony za pomocą paragrafu "Artykuły"

Dodawanie artykułu z poziomu panelu administracyjnego


Dodawanie treści

Wybierz zakładkę „Zawartość” a następnie „Artykuły”

Zastosować opcję „Dodaj” i wypełnij odpowiednie, poniżej opisane pola.

Zapisz wprowadzone dane lub anuluj stosując opcję „Powrót”.


Opis pól - w zakładce Artykuł

  • Tytuł – w tym polu wprowadzamy tytuł artykuły, który będzie wyświetlał się na liście artykułów. Na podstawie tytułu będzie budowany adres url do artykułu.
  • Skrót - w tym polu wprowadzamy „skrót” artykułu. Wprowadzona treść będzie wyświetlana na liście artykułów wraz z tytułem.
  • Zawartość – w tym polu wprowadzamy pełna treść artykułu. Wprowadzona treść będzie wyświetlana po zastosowaniu opcji „więcej”.
  • Autor – w tym polu wprowadzamy imię i nazwisko autora treści. Wpisany autor będzie wyświetlany na liście artykułów.
  • Osoba publikująca – w tym polu wprowadzamy imię i nazwisko osoby publikującej. Dane wpisane w tym polu będą pojawiały się w metryczce artykułu, jeśli taka metryczka jest przewidziana w wyglądzie.

  • Status – w tym polu określamy czy artykuł jest w stadium roboczym (nie może być opublikowany), czy artykuł jest gotowy (można go opublikować),
  • Publikacja od – do – w tych polach określamy początek i koniec daty publikacji informacji na stornie. Artykuł będzie publikowany tylko w wybranym zakresie dat,
  • Priorytet – za pomocą tej opcji możemy określić dodatkowo kolejność wyświetlania artykułu na liście,
  • Tagi – w tym polu możemy wpisać frazę, dzięki której będzie można dodatkowo grupować artykuły np. na podstawie tematyki, której dotyczy. 
  • Zdjęcie – w tym polu możemy dołączyć zdjęcie, które jest powiązane z treścią artykułu. Wprowadzone zdjęcie będzie wyświetlana w postaci miniaturki obok treści. Grafika będzie widoczna na liście artykułu i pełnej wersji artykułu.
  • Opis zdjęcia – w polu opis wprowadzamy tekst pozwalający określić czego dotyczy zdjęcie/ grafika. Uzupełnienie tego pola ma wpływ na poprawę SEO strony.
  • Opis alternatywny (HTML) – w tym polu wprowadzamy opis, jaki pojawi się w miejscu obrazka, gdy zostanie wyłączona grafika lub z jakiś przyczyn grafika nie będzie wyświetlana.
  • Pokazuj zdjęcie główne w rozwinięciu artykułu
  • Powiększenie po kliknięciu
  • Kategoria – za pomocą tego pola wybieramy z dostępnej listy nazwę kategorii, do której chcemy zakwalifikować artykuł. Wybór kategorii jest powiązane z miejscem wyświetlania artykuły na stronie.

Opis pól - zakładki Ustawienia

  • Ustawienia publikacji - 
  • Wydarzenie - 
  • Dodatkowe załączniki - załącznik – jeśli artykuł ma posiadać załącznik, to za pomocą tego pola możemy go dołączyć do treści. Załącznik będzie wyświetlany po zastosowaniu opcji „Więcej”.
    • Dodaj plik – za pomocą tej opcji rozwijamy pola dodawania kolejnych załączników. Jednorazowo można dodać 10 plikow o łącznej wadze 10 MB, lub jeden plik o wadze 10 MB.
  • Nazwa "pliku" –  za pomocą tego pola wprowadzamy nazwę pliku
  • Opis "pliku" – 
  •  – za pomocą tej opcji możemy usunąć wybrany załącznik.
  • Znaczek krzyżyka obok nazwy pliku- za pomocą tej opcji możemy określić kolejność załączników, przenosząc je.

Opis pól – Obrazki

  • Obrazki – jeśli artykuł ma posiadać galerię, to za pomocą tego pola możemy ją dodać do treści. Zdjęcia z galerii będą wyświetlane po zastosowaniu opcji „Więcej”.
  • Dodaj obrazek – za pomocą tej opcji rozwijamy pola dodawania kolejnych obrazków.
  • Obrazek – za pomocą tego pola pobieramy z dysku komputera obrazek.
  • Nazwa – za pomocą tego pola wprowadzamy nazwę obrazka.
  •  – za pomocą tej opcji możemy usunąć wybrany załącznik.
  • Znaczek krzyżyka obok nazwy pliku- za pomocą tej opcji możemy określić kolejność załączników, przenosząc je.
Opis pól - Ustawienia
  1. Czy komentowany - za pomocą tej opcji pozwalamy na komentowanie artykułu przez internautów.

    Jeśli opcja ma być włączona checkbox musi być zaznaczony.

  2. Czy głosowanie - za pomocą tej opcji pozwalamy na ocenianie artykułu przez internautów. Jeśli opcja ma być włączona checkbox musi być zaznaczony.

  3. Wymagane logowanie aby pobrać załącznik - za pomocą tej opcji ograniczmy możliwość pobierania załącznika wyłącznie do użytkownikom zalogowanym. Jeśli opcja ma być włączona checkbox musi być zaznaczony.
    Początek – koniec wydarzenia – w tych polach określamy początek i koniec trwania wydarzenia.

  4. Załącznik pod zdjęciem – za pomocą tego pola możemy wprowadzić plik do pobrania, który będzie

    wyświetlany pod miniaturką zdjęcia.

Edycja artykułu

Edycji danych artykułu dokonujemy za pomocą tych samych pól za pomocą których został stworzony. Do edycji treści może przejść za pomocą opcji „Edycja” umieszczonej na liście artykułów.

Wersjonowanie

Treści wprowadzone za pomocą artykułu podlegają rejestracji historii zmian w dokumencie. Rejestracja zmian jest automatyczne, następuje po każdym użyciu opcji „Zapisz”. W podglądzie artykułu w panelu administracyjnym są zawarte informacje, która wersja jest aktualna. Każda wersja posiada informację co zostało zmienione (np. treść).

Aby przejrzeć historię zmian należy zastosować opcję podglądu „lornetkę”. 



Powrót