Dobre praktyki

Utworzono: 2021-04-07
Ostatnia aktualizacja: 2022-07-26
Liczba odwiedzin posta: 536

Poprawnie zbudowany tekst


Pisząc tekst zamieszczając tekst na stronie witryny najlepiej jest gdy korzystamy z wbudowanego w nasze konto edytora tekstu.
Tekst wklejany bezpośrednio na stronę z innego miejsca należy później sprawdzić, czy nie znajdują się tam błędne puste znaczniki HTML Sprawdzamy to klikając przycisk "źródło dokumentu"  w edytorze tekstu.

Następnie szukamy takich znaczników jak <p> </p> ( wystarczy otworzyć wyszukiwanie w przeglądarce np.: "Znajdź" w opcjach Google Chrome i wyszukać tekst "p>" ) lub innych podobnych gdzie nie znajduje się żaden tekst między nimi bo przykładowo poniższy jest już poprawny gdyż zawiera znaki "Tekst paragrafu":

<p>Tekst paragrafu</p

Jeśli chcemy wykonać przejście do nowej linii, a nie chcemy otwierać nowego Paragrafu tekst (<p> </p>) w tekście to w edytorze przyciskamy razem przyciski 

ctrl + Enter

Bo jeśli przyciśniemy tylko Enter to wbudowany edytor otworzy nam znaczniki Paragrafu tekstu i gdy zostawimy taki paragraf bez wpisanego tekstu, wtedy robimy jeden z podstawowych błędów WCAG "puste znaczniki na stronie Internetowej"

Wszelkie listy w tekście powinny być wykonane przy pomocy przycisków edytora:

jeśli chcemy wykonać podpunkty danego punktu to pod nim musimy przejść do nowego akapitu robiąc margines, bo to on powoduje rozdzielenie listy i umożliwia wstawienie
pod-listy:


Stosowanie nagłówków - jak używać nagłówków, aby strona była prawidłowo wyświetlana i czytana.

Nie powinniśmy stosować nagłówków do zmiany rozmiaru tekstu bo to zmienia cechy znacznika, w którym znajduje się tekst. System został zaprojektowany tak, aby "Nagłówki były umieszczane w "tytułach" zarówno Artykułów:

jak i paragrafów "Tekst i obraz":

Podpisywanie obrazków - jak opisywać obrazki, aby strona była prawidłowo wyświetlana i czytana.

Aby zachować wysokie standardy WCAG 2.1 należy uzupełniać atrybut "alt" opisem kluczowych cechach, które są widoczne na obrazku.

Aby móc zrobić to w naszym systemie wystarczy uzupełnić pole:

  • W paragrafie "Obrazki" dla każdego dodawanego obrazka
  • Dodając Zdjęcie główne (na liście) w artykule

We wbudowanym  edytorze tekstu systemu, podczas umieszczania obrazka

należy uzupełnić pole "Tekst zastępczy"

 

Opisywanie plików  - jak prawidłowo opisywać dodawane pliki do pobrania


Pliki do pobrania na stronie zamieszczamy przy pomocy paragrafu "Download"

  1. Dobrze jest nadać tytuł takiemu paragrafowi np. :  "Wnioski do pobrania"
  2. Jeśli dodamy do tego paragrafu pliki prosto z komputera, to po usunięciu tego paragrafu, pliki zostaną usunięte. Lepszym sposobem jest wcześniej przygotować takie pliki w folderze tak jak piszemy tutaj.


Jeśli chcemy zamieścić na stronę dokumenty mieszczące się w folderach Plików to przechodzimy do karty "Zaawansowane"
i tam zaznaczamy 'kwdracik' przy folderze  z plikami dokumentów, które się tam znajdują.

W karcie "Zaawansowane" mamy też opcję

Po zakończeniu wprowadzania powyższych ustawień w paragrafie Download należy kliknąć przycisk Zapisz i jeśli nie widzimy jeszcze zmian na stronie należy Odświeżyć stronę przeglądarki, by zobaczyć jak system zdołał wprowadzić nasze zmiany na stronie.



Powrót